De voordelen van DICO standaard

De DICO standaard is “een set afspraken die spelregels biedt voor de elektronische uitwisseling van informatie tussen fabrikanten, groothandels, bouw-, onderhouds- en installatiebedrijven en woningcorporaties” – www.ketenstandaard.nl.

Voor woningcorporaties en hun aannemers is de DICO standaard een set aan (status)berichten die in standard situaties gedeeld kunnen worden. Zo kan een woningcorporatie een reparatieopdracht elektronisch versturen, kan een aannemer statusberichten sturen, en kan de facturering digital en automatisch gebeuren.

Dit brengt niet alleen efficiency voordelen met zich mee. Daarnaast is het voor een woningcorporatie is het heel waardevol om op de hoogte te worden gehouden van de voortgang van een reparatie. Hoewel veel woningcorporaties de huurderscommunicatie bij de aannemers neerleggen, blijven de woningcorporaties de opdrachtgever en het aanspreekpunt voor de huurders. Als iets niet goed loopt, zal een huurder van de woningcorporatie verwachten dat die ingrijpt en de regie pakt. Zonder inzicht in de voortgang van een reparatie is dit heel moeilijk te doen, laat staan op een pro-actieve manier.

Door op de juiste manier gebruik te maken van de DICO standard, kan een woningcorporatie:

  • Opdrachten automatisch en elektronisch verzenden aan aannemers, na goedkeuring in eigen systeem.
  • Status updates ontvangen en inzien van alle reparaties.
  • Pro-actief en vroegtijdig ingrijpen of bijsturen wanneer nodig; alerts wanneer reparatie niet volgens ‘happy flow’ loopt.
  • Bewoners actief op de hoogte houden van voortgang reparatie vanuit hun eigen communicatie.
  • Aannemers scherp houden op voortgang van reparaties; positief effect op doorlooptijden.

Maar alleen de techniek van de DICO standaard is niet genoeg om deze voordelen te behalen. De processen en operatie moeten hierop afgestemd worden om de techniek voor je te laten werken.